VYTAUTAS DEKŠNYS
<- lydi išdavystės suvokimas. Kiekvieną kartą tenka
konstatuoti savo mirtį, nors nieko neįvyko. Juk tu vėl grįši į ankstesnės
reikiamybės sferą (žr. reikiamybės teoriją). Išdavystės suvokimas - tai
suvokimas, kad neįvykdei iškilusių reikalavimų. Tai - tam tikro paveikslo
mirtis, tačiau tu vis tiek grįši prie tos pačios reikiamybės, nors ir
daug metų praeitų. Tačiau tai - jau mirusio paveikslo pakaitalas. Viena
vertus, ilgesys - tai buvusių reikalavimų apžvalga ir jų įvykdymo refleksija.
Kiekvienas reikalavimas galų gale įgyja saulėlydžio spalvas, tik, jeigu
jis neįvykdytas, šios spalvos darosi ypač skaudžios. Mat saulėlydis - tai
toks įrankis, tarsi svarstyklės, kurios gali atsakyti, ar širdis lengvesnė
už plunksną. Saulėlydis pasireiškia ir asociacijos pavidalu: kai išgirsti
iš prasto garsintuvo tikrą balsą, giedantį apie taškų nepakartojamumą,
iškyla saulėlydis, aš prisimenu špilius už įlankos, kai tuo tarpu netoliese
stūksančios šėtoniškos dambos nepastebėjimas tarsi simbolizuoja kamerinę
aplinką tarp saulėlydžio sienų. Žiūrint į špilius, klausantis garsiakalbio
ir neturint kuo pasiteisinti. Pro šalį šmėkščioja špilių pasiuntiniai, kurie
patys nežino savo misijos. Jie tokie patys ilgesio atsakovai. Aš galbūt irgi
nežinau, kad esu atsakovui N siųstas špilių pasiuntinys, saulėlydžio taku
atėjęs iki pat veiksmo vietos. Štai kaip keista. Iškirtome saulėlydžio
langą ir žiūrime pro jį į vakarus nuo kažkokio mistinio amžiaus. Špilių
pasiuntinys tau neatsakys į jokį klausimą. Špilių pasiuntiniai tave prikels
nebyliai - jų figūrų vaizdas turi prikeliančios galios.
XXX
Kada nors vėl pakirstomis kojomis užlipsiu ten, kur viskas raibuliuoja.
Žalia jūra, nusėta šiferio stogais - kas norite, rinkitės ir pieškite
žaliai, kas norite - brėžkite šiferio siaubą, tačiau tada dar liks nuostabus
dangaus apvalumas ir dar siaubingesnis aukštis. Šitas aukščio siaubas mažai
kam suprantamas, kitaip jį daugelis vaizduotų - tokios natūros nerasi
niekur. Įsivaizduokite, tik ką klupinėjau į viršų, o čia lyg ir kas nors
meta per tvorelę, tuojau pat klupinėsiu žemyn, kažkas pajudina varpą, aš
sau pažadėsiu, kad klykdamas nusirisiu, jei šis kibiras barkštels palei
ausis. Šitokia situacija verta pavaizdavimo daugelyje paveikslų. Tokiam
paveikslui nereikėtų perspektyvos, jis būtų apskritas ir galėtų būti
išpieštas ant skydo - taip būtų išgąsdinti visi priešai, tai paskatintų
juos patirti dar didesnį siaubą ir išpaišyti jį ant dar klaikesnės formos
darinių, taip ir juda į priekį sadomazohistinis menas. Bet ir nuostabus
būtų šis skydas, nes nebūtų jame pavaizduoti kruvini plėšrūno dantys,
piešti, tikriausiai, pražiodžius kačiuką. Jį ribotų pasaulinis Okeanas
negyvuoju vandeniu, tikriausiai todėl, kad toliau nesimato pro pakirstas
kojas. Matyt, joms reikia kuo tikslesnių ribų, kad sugriežtėtų metalinė
tvorelė, skirianti jas nuo klaikaus paskutinio puolimo, kurio jau
nebeišpaišysi jokioje figūroje. Šiaip ar taip, skydas būtų vertas visų
pojūčių, nes, skirtingai nuo žmogaus bendraamžės gėdos, jis tikrai juos
pergyvens, be abejo, jeigu bus padarytas toks, koks turi būti. Visko vertas
skydas, išskyrus tai, ko jame neišpaišysi. Tačiau apskritai piešimas neturi
tikslų, o ypač tikslo išgąsdinti priešą. Tik tada neverta klupinėti nei
į viršų, nei žemyn, nes pakirstoms kojoms čia nebus kas veikti. Joms
reikia brėžti ribas. Ribos - tai ne tavo reikia, tai - pakirstų
kojų nereikia, jei jų reikalavimą įvykdysi, jos tau atsidėkos, ne tik
sėkmingai jomis nuklupinėsi žemyn, laimei, taip ir nebarkštelėjus varpui,
bet ir išpaišysi skydą, kuriuo daug metų sėkmingai gąsdinsi priešus. Užtat
ant drobės tu jau neturėsi ką piešti, čia negalima brėžti ribų, nes drobės
gelmė beribė, nors jai ir nebūtina perspektyva. Ištapytos drobės požiūriu
gali elgtis kaip nori. Išgirtas tavo sugebėjimas jausti siaubą užtveria tau
kelią į paprasčiausią ištapytą drobę, kurią tu vertini labiau už bet kurį
priešą išgąsdinantį skydą. Juk grįžti su skydu verta tik tam, kad vėl
nutapytum eilinę drobę. Čia visgi pasirodo, kad drobei reikia klupinėjimo,
bet tik netiesiogiai.
XXX
Kažkodėl vaizdą pro langą reikia matyti būtinai su rėmais.
XXX
Vėl traukiasi eilės. Penkiose eilutėse pernelyg nervingai sutrauktas
visas virpesys, ir tai darosi nepakeliamai sunku.
(Kristinos Gudonytės iliustracija)